Poprzedni temat «» Następny temat
Awarie turbosprężarek
Autor Wiadomość
speeder 
Administrator


Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 18 Maj 2011
Posty: 405
Skąd: Lubin
Wysłany: 2011-10-06, 09:46   Awarie turbosprężarek

Awaryjność turbosprężarek w jednostkach napędowych

Co należy wiedzieć podczas eksploatacji silników turbodoładowanych…

Powietrze z filtra, doprowadzane jest do chłodnicy doładowywanego powietrza, gdzie schłodzone, trafia do turbosprężarki. Tam za pomocą sprężania, zostaje skompresowane, po czym przepływa bezpośrednio do komory spalania w silniku gdzie wymieszane zostaje z paliwem. Dzięki takiemu rozwiązaniu, silnik zachowuje wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa.

Podczas pracy silnika, gdzie temperatura spalin, osiąga wartości dochodzące do 700°C a prędkośći obrotowe wirników (łopatek) turbosprężarki, dochodzą do 180 000 obr/min., wszystkie te czynniki sprawiają, iż urządzenie to jest bardzo wyczulone na wszelkie odstępstwa od przyjętych warunków eksploatacyjnych.

To właśnie dlatego min., wyrównoważenie dynamiczne i statyczne wałka i wirników jak również zapewnienie właściwego smarowania silnika, są wyznacznikiem prawidłowego działania turbiny. Wyrównoważenie wałka i wirników, powinno zapewniać możliwie idealny ruch osoiowy.

W samych łożyskach, nie może dochodzić do sytuacji, które mogłyby mieć wpływ na zakłócenie wirowania ponieważ spowoduje to znaczną niewspółosiowość podczas obracania się wałka. Najczęściej, sytuacje takie powodowane są przez niedostateczne smarowanie lub niewłaściwe wyrównoważenie samego wirnika turbiny .
Przy dużych prędkościach obrotowych i wysokich temperaturach, w czasie pracy silnika pod dużym obciążeniem ,nie może dojść do wzajemnego stykania się części wirujących ,które może wpływać na obniżenie sprawności naszej turbiny jak również prowadzić może do jej ewentualnych poważnych uszkodzeń.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń turbosprężarek to niewystarczające smarowanie, zanieczyszczony olej oraz zabrudzenia i ciała obce przy wlocie do turbiny.
Zadanie oleju to nie tylko smarowanie współpracujących ze sobą części ale także ich odpowiednie chłodzenie.
Brak smarowania jak też niewystarczające doprowadzanie oleju to przyczyna zwiększenia luzów wału oraz uszkodzenia łożysk.
W następstwie tego dochodzi do styku części (np.wirnik i obudowa) i doprowadza do zgięcia lub nawet złamania wału. Dodatkowo przegrzanie turbiny, inaczej mówiąc przegrzanie cieplne, wpływa na zwęglanie się oleju smarującego i powoduje deformacje łożysk , prowadząc do wtórnych uszkodzeń takich jak min.jak uszkodzenie i zakleszczenie wirnika turbosprężarki.
Warto przy okazji wiedzieć, że gdy turbina ulegnie uszkodzeniu, zaleca się oprócz wymiany turbosprężarki również wymianę chłodnicy doładowywanego powietrza, gdyż mogą osadzać się w niej, cząstki z uszkodzonej turbosprężarki, które z kolei po naprawie, mogą wraz z zasysanym powietrzem dostać się do nowej turbosprężarki i wtórnie ją uszkodzić.

uszkodzona turbina2.jpg
Plik ściągnięto 9734 raz(y) 42,99 KB

uszkodzona turbina.jpg
uszkodzone ?opatki turbiny
Plik ściągnięto 9735 raz(y) 5,98 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Copyright 2011 by dieselforum.pl All rights reserved!
Kopiowanie treci i szaty graficznej strony bez zgody administratora zabronione!
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Support forum by phpBB3 Assistant