Poprzedni temat «» Następny temat
Technika jazdy dieslem
Autor Wiadomość
speeder 
Administrator


Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 18 Maj 2011
Posty: 405
Skąd: Lubin
Wysłany: 2011-11-11, 14:48   Technika jazdy dieslem

Technika jazdy autem wyposażonym w silnik diesla różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym...dlaczego?

Technika jazdy nowoczesnym Dieslem


• Po uruchomieniu zimnego silnika (po ponad godzinnym postoju) należy wstrzymać się z jazdą przez około 1 min (latem starcza 30 sekund a w duży mróz nawet 2 minuty). W nowoczesnych silnikach już przy zwykłym ruszaniu z miejsca turbosprężarka rozpędza się chwilowo do dużych obrotów co przy zimnym i niedokładnie rozprowadzonym oleju silnikowym jest dla niej szkodliwe.

• Przed zgaszeniem silnika należy pozostawić silnik na wolnych obrotach przez około 1 minutę (w przypadku agresywniejszej jazdy miejskiej lub szybkiej jazdy poza miejskiej wymagane jest nawet 2 minuty). W nowoczesnych silnikach podczas każdego nawet niewielkiego wciśnięcia pedału gazu turbosprężarka „pracuje” i rozgrzewa się. Praca na wolnych obrotach służy w największej mierze schłodzeniu olejem silnikowym, wału turbosprężarki którego temperatura może dochodzić do 700o C. W przypadku nagłego zatrzymania silnika olej przestaje krążyć przez turbosprężarkę i rozgrzany wał turbosprężarki przepala obecny w turbosprężarce olej tworząc tam zwęglenie oleju które niszczy ułożyskowanie turbosprężarki oraz niszczy olej silnikowy.

• Jeżeli samochód posiada system START-STOP (powodujący wyłączanie silnika na skrzyżowaniach) należy go zdeaktywować. Do zapewnień producentów silników, że nie szkodzi on silnikowi i turbosprężarce gdyż nie wyłączy silnika gdy turbosprężarka jest rozgrzana, należy podchodzić z rezerwą, gdyż póki co turbosprężarka nie ma czujnika temperatury. Aby w 100% mieć pewność że turbosprężarka nie jest rozgrzana to nie wystarczy algorytmem to obliczyć w oparciu o inne czujniki silnika jak to obecnie jest realizowane. Ponadto ciągłe wyłączanie i włączanie silnika, niekorzystnie wpływa na sam silnik (jeden ciepły rozruch zużywa silnik jak kilkanaście km jazdy a zimny rozruch jak kilkaset km) a także na rozrusznik czy akumulator a nawet układ ładowania (mimo że producent zapewnia że elementy te mają podwyższoną wytrzymałość) oraz na filtr cząstek stałych DPF/FAP (przy rozruchu wydziela się najwięcej sadzy).

• Do prędkości obrotowej silnika 2500 obr/min nie należy mocno wciskać pedału gazu gdyż jest to szkodliwe dla silnika i układu przeniesienia napędu. Bardzo duży moment obrotowy jaki osiąga się przy bardzo małych prędkościach obrotowych silnika (15001800 obr/min) powoduje przeciążenia w układzie korbowym silnika i w całym układzie przeniesienia napędu dla niższych biegów (m.in. przegubach napędowych, półosiach, sprzęgle, skrzyni biegów).

• Pełną moc silnika ,można bezpiecznie wykorzystywać tylko chwilowo (do kilku minut w silnikach mocno wysilonych [więcej niż 150 KM z 2 litrów pojemności silnika] a w silnikach średnio wysilonych do kilkunastu minut [poniżej 140 KM z 2 litrów pojemności silnika]). Ciągła jazda na „pełnym gazie” autostradą czy innych drogach poza miejskich czy górskich będzie powodowała wewnętrzne przegrzewania się silnika którego nie zauważymy na wskaźniku temperatury płynu chłodzącego. Skutkować to może wypaleniem uszczelki pod głowicą i/lub pękaniem głowicy silnika.

• jeżeli chcemy maksymalnie wydłużyć życie każdej turbosprężarki to należy jeździć tak delikatnie aby turbosprężarka jak najmniej pracowała (oszczędzamy wtedy ułożyskowanie turbosprężarki oraz mechanizm zmiennej geometrii turbiny). Nie należy wciskać pedału gazu więcej niż do połowy oraz należy nim operować bardzo delikatnie. Z drugiej strony co kilkanaście km należy krótkotrwale (na kilka lub kilkanaście sekund) i kilka razy wciskać pedał gazu w podłogę aby delikatną jazdą nie doprowadzić do zatarcia się mechanizmu zmiennej geometrii turbiny.

• Diesel z filtrem cząstek stałych DPF nie nadaje się do miejskiej eksploatacji ze względu na problemy z wypalaniem filtra cząstek stałych DPF, które w zasadzie nie jest możliwe do zrealizowania w ruchu miejskim. Jedynym legalnym i zdrowym dla silnika rozwiązaniem tego problemu jest skorzystanie z hamowni podwoziowej na której symulujemy warunki jazdy autostradowej i wtedy możemy wypalić filtr cząstek stałych DPF w sposób idealny.

• Każdy tuning elektroniczny jest mniej lub bardziej szkodliwy dla silnika. Najmniej jest szkodliwy gdy jest profesjonalnie zrobiony – czyli tuning fabryczny przeprowadzony przez ASO na fabrycznym oprogramowaniu tuningującym. Ponadto nawet dobrze zrobiony tuning elektroniczny aby był jak najmniej szkodliwy dla silnika, wymaga jazdy w której korzystanie z większej mocy jest tylko chwilowe (nie przekraczające minuty czasu) i okazjonalne (m.in. podczas trudniejszego wyprzedzania).

Więcej dokładnych informacji o tuningu i jego skutkach na www.wojdas.24x7.pl/download/cptuning.pdf


Artykuł zamieszczony dzięki uprzejmości pana Dariusza Wojdasa-mgr inż. mechaniki o specjalności samochodowej, absolwent Politechniki Śląskiej, Politechniki Opolskiej i Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej.
Wszelkie prawa do tego artykułu posiada jego autor !


dieselengine.JPG
Plik ściągnięto 20111 raz(y) 40,09 KB

 
 
dizelek 

Wiek: 26
Dołączył: 20 Maj 2011
Posty: 114
Skąd: Wroclaw
Wysłany: 2012-02-16, 12:23   

jak słyszę samochodach wyposażonych w system START-STOP powodujący wyłączanie silnika na skrzyżowaniach to nie mogę! :-x co to za system fatalny! miałem okazję jeżdzić Seatem Alteą ze START-STOP -najgorzej było na poczatku kiedy gaśnie auto i nie łaiesz jeszcze o co chodzi...potem w lecie kiedy na dworze 35C a tu silnik sobie gaśnie bo niby oszczędza paliwo(bzdura!) kiedy to klima pracuje na 70% ...w końcu go wylączyłem :mrgreen: dobrze,że jest taki przycsk..nigdy!!
 
 
kris 

Dołączył: 18 Sty 2012
Posty: 28
Skąd: ?l?sk
Wysłany: 2012-02-16, 22:41   

ten system start - stop bywa bardzo zdradliwy, moja siostra ma fiata z tym systemem i ciągle na niego klnie, tylko w teorii to wygląda tak świetnie że niby oszczędza paliwo itd, w praktyce jest tak że oszczędność na paliwie jest MINIMALNA
 
 
sokoleokoo2 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 204
Skąd: Cz?stochowa
Wysłany: 2012-03-15, 08:18   

Witam, oj z tą jazdą dieslem to też nie jest tak do końca.

Diesle lubią długie trasy i obciążenie więc ciśnięcie jest zalecane ;) w dodatku ważne dla turbiny jest aby często ją wkręcać (oczyści się z nagarów) więc od czasu do czasu warto chociaż się zbliżyć do czerwonego pola - zwłaszcza z turbinami z rzemienną GEO i absolutnie nie wolno wtedy gasić motorku minimum to 2-3 min stania - dlatego też w/w system Start-stop w początkowej wersji potrafił zwalić sporo rzeczy w naszych autkach. W dieslach po długiej jadzie staniemy np. przed przejazdem kolejowy i zonk, to samo na długich światłach ;( - obecne systemy po 2010 podobno działają przyzwoicie - ja nie wiem bo nie mam. Ale rozrusznik, turbina, motor itd. w 4 litery dostaną na pewno.
 
 
dizelek 

Wiek: 26
Dołączył: 20 Maj 2011
Posty: 114
Skąd: Wroclaw
Wysłany: 2012-03-15, 09:07   

sokoleokoo2 napisał/a:
Witam, oj z tą jazdą dieslem to też nie jest tak do końca.

Diesle lubią długie trasy i obciążenie więc ciśnięcie jest zalecane ;) w dodatku ważne dla turbiny jest aby często ją wkręcać (oczyści się z nagarów) więc od czasu do czasu warto chociaż się zbliżyć do czerwonego pola - zwłaszcza z turbinami z rzemienną GEO i absolutnie nie wolno wtedy gasić motorku minimum to 2-3 min stania - dlatego też w/w system Start-stop w początkowej wersji potrafił zwalić sporo rzeczy w naszych autkach. W dieslach po długiej jadzie staniemy np. przed przejazdem kolejowy i zonk, to samo na długich światłach ;( - obecne systemy po 2010 podobno działają przyzwoicie - ja nie wiem bo nie mam. Ale rozrusznik, turbina, motor itd. w 4 litery dostaną na pewno.


dokładnie kolego-System Start-and-Stop ma zatrzymać silnik za każdym razem gdy auto nie jest w ruchu.Ale tak jak mówisz to tylko pozorna oszczędnosć bo niestety silnik spalinowy nie lubi wyłączania na każdych światłach i najwazniejsze części skladowe,o których wspomnialeś dostają w d.....e!
 
 
Jaszczur 
Moderator


Pomógł: 3 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Sty 2012
Posty: 194
Skąd: D?browa G?rnicza
Wysłany: 2012-03-15, 12:30   

Ten system to jest totalna głupota, szczególnie w przypadku silników diesla, które nie lubią częstego uruchamiania, i zużywają znacznie więcej energii do rozruchu. Niszczy to rozruszniki, silnik, i akumulator. Woda na młyn dla producentów części zamiennych.
W warunkach skrajnych, zwłaszcza zimą, może się okazać że niedoładowany akumulator przez ten system, spowoduje problemy z rozruchem, np. następnego dnia.
 
 
 
dieselomaniak 

Dołączył: 20 Mar 2012
Posty: 35
Skąd: Wawa
Wysłany: 2012-03-20, 16:49   

Zgadzam się tutaj z opiniami na temat systemu Start-Stop. O ile jeszcze jestem go zrozumieć w przypadku benzyniaków to w dieslach nie mają one za bardzo sensu. Oczywiście kilkuminutowe przygotowanie samochodu i oczywiście odpowiedni czas na studzenie turbiny to podstawa, więc w wypadku nas użytkowników diesla to raczej może coś zepsuć...
 
 
M@rek 

Dołączył: 20 Mar 2012
Posty: 34
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2012-03-21, 20:19   

A ludzie dziwią się, że przed dłuższą jazdą należy chwilkę zagrzać a później dać odpocząć silnikowi, a to przecież praktycznie nic nie kosztuje a silnikowi sporo daje...
 
 
sergio 

Dołączył: 15 Mar 2012
Posty: 27
Skąd: Madryt
Wysłany: 2012-11-14, 22:37   

[quote="Jaszczur"] Woda na młyn dla producentów części zamiennych.

lobby dba o swoje interesy ;-)
 
 
BroHen 

Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 9
Skąd: wo
Wysłany: 2015-11-30, 14:19   

Temat trochę przysechł ....
Na blacie mego 1,9TDI PD jest 273tys. Auto kilka razy widziało 3500rpm na kilka sekund, nigdy więcej, a 4tys. to tylko podczas przeglądu. Zawsze 1600-2200, miasta b.mało, korków prawie zero. Jazda codziennie, rozruch prawie zawsze dwa razy dziennie. Zgodnie z techniką dla diesla. Nie cieknie, nie poci się, bierze b.mało oleju (do 200ml) , wymiany co 10-12tys. Z dwumasą i turbiną póki co nic się nie dzieje.
Czy trzeba koniecznie butować by oczyścić z nagarów? :roll:
 
 
maciej98 

Dołączył: 04 Sty 2016
Posty: 3
Skąd: ?
Wysłany: 2016-01-04, 14:14   

BroHen napisał/a:
Temat trochę przysechł ....
Na blacie mego 1,9TDI PD jest 273tys. Auto kilka razy widziało 3500rpm na kilka sekund, nigdy więcej, a 4tys. to tylko podczas przeglądu. Zawsze 1600-2200, miasta b.mało, korków prawie zero. Jazda codziennie, rozruch prawie zawsze dwa razy dziennie. Zgodnie z techniką dla diesla. Nie cieknie, nie poci się, bierze b.mało oleju (do 200ml) , wymiany co 10-12tys. Z dwumasą i turbiną póki co nic się nie dzieje.
Czy trzeba koniecznie butować by oczyścić z nagarów? :roll:


Co do 35000rpm to bardzo dobrze. Nie rozumiem kolesi zajeżdżających swoje auta dla... szpanu? bo nie wiem, jak to inaczej nazwać.
Wypowiem się jeszcze co do systemu start-stop. Miałem okazję raz z tego skorzystać prowadząc auto znajomego. Nic głupszego w życiu nie widziałem (jeśli o auta chodzi).

www.dobre-betonowe-szamba.pl
  
 
 
BroHen 

Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 9
Skąd: wo
Wysłany: 2016-01-04, 17:42   

Teraz to już ponad 277 tys .... Sprawa rozgrzewania po rozruchu, tzn. odczekania kilkunastu sekund i ruszania. Różnie o tym słychać. Ja nigdy zaraz nie ruszam, ale też i nie czekam długo, 15-20 sek. i wio. I nie wiem czy to dobrze, czy trzeba dłużej dać czasu na rozprowadzenie oleju. Przyspieszam powoli, nie zaraz 2-ka i wyżej, pomału. O żadnym deptaniu przyśpieszenia na zimno nie ma mowy. No to olej spokojnie dotrze gdzie trzeba, zanim żywsze obroty.
Nic nie wiem o systemie start-stop, za to obawiam się, że DPF/FAP to niekoniecznie najmądrzejszy wprowadził .... ostatnio coś poczytałem o tych wyłapywaczach sadzy .... wygląda to na niezłe utrapienie, szczególnie dla spokojnie jeżdżących.
 
 
speeder 
Administrator


Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 18 Maj 2011
Posty: 405
Skąd: Lubin
Wysłany: 2016-01-05, 17:25   

BroHen napisał/a:
Teraz to już ponad 277 tys .... Sprawa rozgrzewania po rozruchu, tzn. odczekania kilkunastu sekund i ruszania. Różnie o tym słychać. Ja nigdy zaraz nie ruszam, ale też i nie czekam długo, 15-20 sek. i wio. I nie wiem czy to dobrze, czy trzeba dłużej dać czasu na rozprowadzenie oleju. Przyspieszam powoli, nie zaraz 2-ka i wyżej, pomału. O żadnym deptaniu przyśpieszenia na zimno nie ma mowy. No to olej spokojnie dotrze gdzie trzeba, zanim żywsze obroty.
Nic nie wiem o systemie start-stop, za to obawiam się, że DPF/FAP to niekoniecznie najmądrzejszy wprowadził .... ostatnio coś poczytałem o tych wyłapywaczach sadzy .... wygląda to na niezłe utrapienie, szczególnie dla spokojnie jeżdżących.


Twoja technika jazdy jest nienaganna :-D jakby tak wszyscy jezdzili to pewnie mechanicy nie mieliby roboty...
ps.w czwartek wymieniam rozrzad w swoim VW 2.0 TDi CR (obecnie 176.500 km)
pozdro
 
 
BroHen 

Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 9
Skąd: wo
Wysłany: 2016-01-05, 18:16   

.... no proszę, i pochwała jest !!
Twierdzą niektórzy, że trzeba co jakiś czas pojechać dłużej na wysokich obrotach, by pozbyć się nagarów. A czy stosowanie dobrych olejów i ich wymiana, może troszkę wcześniej niż fabryka zaleca, nie wystarczy? Pilnować poziomu, nie przegrzewać silnika .... chyba powinno starczyć ?
 
 
speeder 
Administrator


Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 18 Maj 2011
Posty: 405
Skąd: Lubin
Wysłany: 2016-01-05, 22:52   

BroHen napisał/a:
.... no proszę, i pochwała jest !!
Twierdzą niektórzy, że trzeba co jakiś czas pojechać dłużej na wysokich obrotach, by pozbyć się nagarów. A czy stosowanie dobrych olejów i ich wymiana, może troszkę wcześniej niż fabryka zaleca, nie wystarczy? Pilnować poziomu, nie przegrzewać silnika .... chyba powinno starczyć ?


Hej:) pochwała,pochwałą ale od razu widac,że wiesz jak sie powinno diesla eksploatowac....
Sa np.tacy,którzy diesla kupuja aby jezdzić nim po mieście(zabójstwo)
Ja jak mam jezdzic swoim po miescie (a czasami musze:( to mnie trafia!
spalanie max! i pdf sie zasyfia...na szczescie odbywa sie to bardzo rzadko
ps.ja tez wymieniam olej czesciej niz to potrzebne
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Copyright 2011 by dieselforum.pl All rights reserved!
Kopiowanie treci i szaty graficznej strony bez zgody administratora zabronione!
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Support forum by phpBB3 Assistant